Niedobór magnezu – wszystko, co trzeba wiedzieć na jego temat

Magnez jest przez wiele osób nazywany pierwiastkiem życia. Nie da się ukryć, że jego odpowiedni poziom w organizmie ma spore znaczenie dla ogólnej kondycji organizmu. Niedobór magnezu może sporo namieszać i wywołać nieprzyjemne objawy ogólnoustrojowe – zarówno ze strony fizycznej, jak i psychicznej. Jak nie dopuścić do niedoboru pierwiastka życia? W jaki sposób stwierdzić, że w organizmie brakuje magnezu i jak walczyć z jego deficytem?

Na początek – zbilansowana dieta jako środek prewencyjny przeciwko niedoborom magnezu i innych pierwiastków

Dietetycy i lekarze stale powtarzają, że dbanie o zbilansowaną dietę przynosi najwięcej korzyści dla zdrowia i chroni przed różnego rodzaju niedoborami. Niestety wiele osób nie przywiązuje dużej uwagi do tego, co się spożywa na co dzień. Zupełnie niesłusznie, bowiem to właśnie od diety powinno się zaczynać dbanie o zdrowie – w tym uzupełnianie niedoboru magnezu. W czym więc znaleźć najlepsze źródła tego pierwiastka? Warto włączyć do jadłospisu m.in. płatki owsiane, ciemne pieczywo, otręby, orzechy włoskie, kaszę gryczaną oraz pestki dyni. Sporo magnezu jest również w warzywach strączkowych, kakao, szpinaku oraz natce pietruszki. Dobrze jest regularnie spożywać tego typu pokarmy, by zapewnić organizmowi siłę i zdrowie. Zbilansowana dieta jest dobrym krokiem ku temu, by nie dopuścić do wystąpienia potencjalnego niedoboru magnezu.

Jakie są objawy niedoboru magnezu? Jak je rozpoznać?

Choć wiele osób na początku je bagatelizuje, objawy niedoboru magnezu są dość specyficzne i rozległe. Najczęściej kojarzonym symptomem tego, że w organizmie może brakować ważnego pierwiastka, jest pojawianie się skurczy kończyn oraz mrowienia – najczęściej nóg. Kolejnym sztandarowym dowodem na to, że prawdopodobnie trzeba się wspomóc suplementami lub przyjrzeć swojej diecie, jest drganie powieki. Często występują też zaburzenia rytmu serca, szybka męczliwość, nadmierne zmęczenie, osłabienie kondycji włosów, skóry i paznokci, a także drażliwość i nieumiejętność skupienia się. Wielu osobom towarzyszy również obniżony nastrój.

Analizując objawy, warto przyjrzeć się swojemu stylowi życia. Oprócz zwrócenia uwagi na dietę, dobrze jest też zastanowić się, czy codziennemu funkcjonowaniu nie towarzyszy nadmiar stresu, czy nie występują choroby układu pokarmowego (mogą zaburzać wchłanianie magnezu) oraz jakie leki się przyjmuje regularnie (leki hormonalne, leki psychotropowe, antybiotyki i wiele innych środków może źle wpływać na dostarczanie odpowiednich ilości pierwiastka do organizmu).

Jak uzupełniać niedobory pierwiastka? Suplementy, a może leki?

Kiedy pojawiają się objawy niedoboru magnezu lub też właśnie to wskazują badania, wiele osób sięga po pierwszy lepszy suplement diety z nadzieją, że zwalczy on wszystkie problemy. Przed zakupem konkretnych tabletek warto jednak zwrócić uwagę na kilka kwestii – w jakiej formie występuje magnez, ile jonów magnezu posiada dany produkt oraz czy jest to lek, czy suplement diety. Do jednych z bardziej przyswajalnych form należy cytrynian i mleczan magnezu. Pewniejszą opcją jest też ten w formie leku.

Redakcja nowekosmetyki.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *